Duitse antisemitisme documentaire alsnog uitgezonden

Tweet about this on TwitterShare on FacebookShare on Google+Share on LinkedInDigg thisShare on RedditEmail this to someonePrint this pageDeel dit

De door ARTE geproduceerde documentaire over antisemitisme is alsnog uitgezonden, maar wel op een andere zender. Op woensdagavond zond de omroep WestDeutsche Rundfunk (WDR) de controversiële docu uit op de zender Das Erste. De uitzending bevatte echter wel een aantal wijzigingen: de film was te zien met extra commentaar om de “tekortkomingen” aan te geven en werd vervolgd met een aansluitend studiodebat.

De documentaire Auserwählt und ausgegrentzt kwam de afgelopen weken in het nieuws toen bekend werd dat ARTE de uitzending had geschrapt. Volgens de zender, in wiens opdracht het programma was gemaakt, sloot het eindresultaat niet aan op de opdracht. De documentaire zou teveel over het conflict in het Midden-Oosten gaan, en niet voldoende over antisemitisme in Europa. Makers Joachim Schröder en Sophie Hafner zijn het hier echter niet mee eens: Volgens hen is het nieuwe antisemitisme in Europa verbonden aan Israelhaat. Daarom moet Israel wel belicht worden in de documentaire.

Mensenrechtenorganisaties die kritisch ten opzichte van Israel zijn en Europese subsidies ontvangen, blijken soms aan antisemitische uitingen te doen. BDS-activisten, die oproepen tot een boycot van de joodse staat, gebruiken Israel alleen maar als excuus om hun antisemitische denkbeelden te verhullen. Volgens de documentairemakers is het vanwege deze uitkomsten dat ARTE de film niet wilde uitzenden.

Tijdschrift Bild kreeg de beelden in handen en zette die voor 24 uur op haar website. Volgens de hoofdredacteur van het Duitse tijdschrift was de uitzending door ARTE geschrapt omdat de conclusies over antisemitisme in Europa “ongemakkelijk” zouden zijn.  Verschillende mensen hebben de video van de website van Bild gekopieerd en verder op internet verspreid. Zo is de documentaire nu bijvoorbeeld op YouTube te vinden.

Nu is de documentaire alsnog op televisie uitgezonden, maar niet op Arte. WDR heeft een overeenkomst met de Frans-Duitse zender waardoor het programma’s die meer dan een jaar geleden zijn uitgezonden, zelf mag gebruiken. Omdat Arte echter niet over is gegaan tot uitzending van de docu mag WDR dit meteen doen. De omroep heeft dit alleen wel gedaan met extra commentaar omdat het programma “tekortkomingen” zou bevatten. Ook vond na het programma een studiodebat plaats over de documentaire. De makers van de film waren echter niet uitgenodigd voor deze discussie.

Volgens documentairemaker Schröder is het TV-debat daarmee in feite een tribunaal om de conclusies uit de film in twijfel te trekken en goed te praten. Ook professor Gerald Steinberg van NGO monitor uitte kritiek. Hij zegt dat de Duitse publieke omroep regelmatig documentaires, die kritisch ten opzichte van Israel zijn, uitzendt zonder extra commentaar, fact-checking of aansluitend debat. Dat dit met deze antisemitisme-docu wel gebeurt toont volgens hem een dubbele standaard aan.

 

 

Bronnen: Nieuw Israëlietisch Weekblad, The Times of Israel, Das Erste, Bild