Rel over anti-Israelprogramma op Duitse Publieke Omroep

Antifa-DemoIn Duitsland is een rel uitgebroken nadat de Publieke Omroep een volgens critici slecht gedocumenteerde en demoniserende documentaire uitzond, die stelde dat Israel de Palestijnen onvoldoende water geeft.

Sinds de ARD op 14 augustus het programma uitzond, liggen het programma en de makers onder vuur van politici, kijkers en media-kenners. “Waarom zond Tagesschau een programma uit op basis van slechte – of misschien geen enkele – research, dat een twijfelachtige “expert” aan het woord liet en onwaarheden debiteerde?” vroeg het (Sociaal Democratische) parlementslid Michaela Engelmeier op haar Facebookpagina. Zij verwacht dat de Raad van Toezicht van de publieke zender zich buigt over de uitzending en een rectificatie uitstuurt.

De “waterexpert” waarover Engelmeier het had is Clemens Messerschmid, een Duitser die op de Westoever woont en artikelen publiceert op antisemitische en pro-Israelboycot websites, waaronder een Duitstalige site die het regime van Iran steunt, aldus de Jerusalem Post. Volgens de Duitse veiligheidsdienst staat die site vol “anti-Zionistische en anti-Israel-propaganda”.

De programmamakers trekken de autenticiteit van het facebookbericht van Engelmeier in twijfel en zeggen dat zij het niet kunnen zien. Bovendien zeggen zij dat zij geen Israelische experts konden vinden, vanwege een niet gespecificeerde “Joodse feestdag”. Maar omdat de uitzending niet tijdgebonden was, accepteert niemand dat. Twee dagen na de uitzending sprak een journalist van BILD met twee gerenommeerde Israelische water-experts, die de beweringen van Messerschmid weerlegden in een gedetailleerd artikel.

De rel is nog niet afgelopen; de ARD wordt net als de NPO gefinancierd uit publieke gelden en de uitzending van de gewraakte documentaire werd bekeken door 5 miljoen mensen.

Foto: Duitse antifascisten demonstreren tegen Al Quds-dag in Berlijn, 2010 – By Mukefuk – Own work, CC BY-SA 3.0 via Wikicommons