Borussia Dortmund schenkt 1 miljoen euro aan strijd tegen antisemitisme

De Duitse voetbalclub Borussia Dortmund (afgekort BVB) heeft gisteren aangekondigd een miljoen euro bij te dragen aan een nieuw project van Yad Vashem. De clubleiding stelt vast dat het antisemitisme weer toeneemt, en wil dat BVB een voorbeeldfunctie neemt door hiertegen een signaal af te geven.

De voetbalclub schaart zich hiermee tussen grote Duitse multinationals, waaronder Deutsche Bank en Volkswagen. Samen dragen ze vijf miljoen euro bij aan een project van Yad Vashem, het educatie- en herinneringscentrum voor de holocaust in Jeruzalem. Het doel van het project, dat het “Huis van voorwerpen (uit de tijd van de sjoa)” zal heten, is om bezoekers zich te laten inleven in persoonlijke verhalen van holocaustslachtoffers aan de hand van voorwerpen die uit die tijd bewaard zijn gebleven.

Voetbalclub als voorbeeld voor maatschappij

Bestuursvoorzitter van BVB Hans-Joachim Watzke zegt dat de club bewust is van zijn verantwoordelijkheid naar de samenleving toe. Tegelijkertijd is een toename van antisemitisch sentiment zichtbaar in die samenleving. In plaats van een miljoen euro bij te tellen voor de aankoop van een talentvolle speler, heeft de club daarom juist nu besloten tot deze bijdrage aan de strijd tegen antisemitisme.

 “Eigenlijk is dit een logische beslissing voor ons. Al tien jaar lang hebben we voor onze fans een strategie voor projecten ter educatie over- en herinnering van de holocaust. We organiseren jaarlijks een reis naar Auschwitz-Birkenau, waar alle BVB-fans zich voor kunnen aanmelden. Toen de Vrienden van Yad Vashem ons vroegen of we misschien ook aan hun nieuwe project willen bijdragen, hebben we snel ‘ja’ gezegd”, vertelt Watzke.

De club is sterk bewust van de rol die hij speelt in de samenleving. Watzke: “Als voetbalclub moet je niet alleen doelpunten willen scoren. We staan ook middenin de samenleving. En er zijn veel manieren om die samenleving vorm te geven, onafhankelijk van partijpolitieke voorkeur”.

Toename antisemitisch sentiment

Zoals vele clubs in min of meerdere mate doen, is Borussia actief met een reeks sociale projecten. Veel hiervan hebben racismebestrijding als doel. Volgens Watzke is het echter ook belangrijk om hierbij specifiek het antisemitisme te benoemen.

“We moeten nu eenmaal vaststellen dat de laatste tijd het een en ander aan het veranderen is in onze samenleving. Vanuit meerdere hoeken grijpt weer een soort latent antisemitisme om zich heen [in Duitsland is het aantal antisemitische incidenten vorig jaar met 60% toegenomen, red.]. Het gaat hier dus om meer dan het niet willen vergeten”.

“Naast het feit dat het Huis van Voorwerpen een indrukwekkend project is, is dit dus een reden voor ons om juist nu een signaal af te geven. Daarom moeten we een duidelijk stopteken naar de samenleving laten zien en zeggen: ‘dat accepteren we niet’. Vooral met een geschiedenis als de Duitse, moet iedere kleinste neiging naar antisemitisme bestreden worden”.

Reacties op sociale media

Reacties onder berichten van BVB hierover op sociale media zijn voor het overgrote deel bijzonder positief. Veel reacties drukken bewondering uit, en zeggen te hopen dat andere clubs, in binnen- en buitenland, het voorbeeld van Borussia zullen volgen. “Schalke 04, zie dit alsjeblieft als aanzet!”, schrijft een fan de rivalenclub uit het Roergebied.

Ook is een klein aantal commentaren te lezen dat de keuze van BVB wil bespotten door te verwijzen naar Israelisch beleid, op een manier die kenmerkend is voor sociale media. Positieve en aanmoedigende reacties, zoals hierboven genoemd, zijn echter veruit in de meerderheid. Wetende dat commentaarvelden op sociale media vaak broedplaatsen zijn voor haatspraak, geeft dat vertrouwen in de positieve energie van Duitse voetbalfans.