Een ‘COVID-bestendige’ Dodenherdenking

Zij speelden voor een lege Grote Zaal van het Concertgebouw, voor de eerste Dodenherdenking zonder publiek.

Afgelopen week stond een concert voor Jom Ha’atsmaoet gepland van het Jewish Amsterdam Chamber Ensemble, in het Concertgebouw van Amsterdam. Het zou het eerste openbare concert voor de Israelische Onafhankelijkheidsdag in het Concertgebouw zijn sinds de oprichting van de Staat in 1948. Het aangekondigde programma zou ook in het teken staan van de Dodenherdenking en Bevrijdingsdag, vandaag en morgen. Toen kwam Het Virus, en moest het Concertgebouw alle voorstellingen afgelasten. Producent Barry Mehler verzorgde desondanks een muzikaal programma in de Grote Zaal, voor een Dodenherdenking die online moet plaatsvinden: “We kregen minder dan 24 uur om wat nieuws te verzinnen.” De opnames werden gemaakt met maximaal vijf personen in de zaal, inclusief artiesten.

Eduardo Paredes Crespo (viool) en Marc Wielart (piano) spelen hierboven Joseph Achron’s Hebrew Melody. Achron is een tegenwoordig wat minder bekende componist, die vanuit Tsaristisch Litouwen naar Amerika emigreerde in 1925. Hij richtte zich op het verder ontwikkelen van de Joodse volksmuziek, en schreef deze treurige versie van een chassidisch deuntje dat hij uit zijn jeugd herinnerde. Deze opname, met de camera gericht op de lege zaal, is een passend aandenken aan de cultuur van miljoenen mensen die deze muziek voortbracht – en vernietigd werd. Veel grote synagoges van (Oost) Europa staan al sinds 1945 bijna even leeg, en niet alleen door de huidige pandemie.

John Williams’ soundtrack van Schindler’s List, misschien wel de meest bekende film over de Sjoa

Meer lege zalen

De NOS zendt vanavond extra programma’s uit, nu de Dodenherdenking vrijwel geheel virtueel moet plaatsvinden. Arnon Grunberg geeft om 19 uur de 4 mei-voordracht in een lege Nieuwe Kerk. Rond 19.50 uur vindt de Nationale Herdenking op de Dam plaats, afgesloten voor publiek. Er volgen concerten en optredens, vanuit lege theaterzalen zoals Carré en de Amsterdamse Schouwburg, en vanuit de huiskamers van artiesten zelf. Het volledige programma treft u hier.

Voor de Nationale Herdenking om 17 uur, bespreekt CIDI de documentaire My 100 Children met regisseur Oshra Shwartz.

Na de Nationale Herdenking om 20.02 uur, is het hoorspel Wannsee online te luisteren.