Ongelukkige framing van SS-tentoonstelling

Tweet about this on TwitterShare on FacebookShare on Google+Share on LinkedInDigg thisShare on RedditEmail this to someonePrint this pageDeel dit

De framing van een tentoonstelling over de SS in het Nationaal Bevrijdingsmuseum 1944-1945 is ongelukkig gekozen. De communicatie ter promotie van de exhibitie dreigt mensen op het verkeerde been te zetten.

Het museum wil laten zien dat de SS op alle fronten actief was met het doordrukken van hun verwerpelijke ideologie. Dit kwam echter niet naar voren in het persbericht, noch in de aankondiging op de website van het museum. Inmiddels heeft het museum de kritiek van CIDI ter harte genomen en de formulering proberen te verduidelijken. De reeds verspreide flyers met de oorspronkelijke tekst worden echter niet teruggehaald.

Het CIDI had kritiek op de publicaties van het museum: er werd de verkapte suggestie gedaan dat SS’ers wellicht niet zo erg waren. “Het beeld is incompleet” is een voorbeeld van zo’n verwarrende zin. Er wordt gesproken van “multicultureel”, kruidentuinen en archeologische expedities, progressieve bezigheden, waarmee het persbericht van het museum de misdaden van de SS vergoelijkte en relativeerde. De achterliggende motieven bij deze SS-activiteiten werden niet vermeld.

De SS was slechts “multicultureel” door andere “Ariërs” te rekruteren.  Joden, Roma, Sinti, Slaven en andere volken werden door deze “multiculturele” Ariërs actief uitgeroeid.

Kruidentuinen van de SS werden onder dwang aangelegd en onderhouden door gevangenen van concentratiekampen. Deze genoten niet van de vrucht van hun arbeid.

Archeologische expedities, onder andere naar Tibet, werden georganiseerd om de “superioriteit” van de Ariers en bepaalde mythes te verankeren.

Daarom concludeerde het CIDI dat het Nationaal Bevrijdingsmuseum 1944-1945 met het persbericht de tentoonstelling over de SS ongelukkige geframed heeft. De formulering suggereerde dat het allemaal misschien betrekkelijk is, minder erg dan we dachten. Dat is gevaarlijk, zeker gezien het feit dat de kennis over die periode – in het bijzonder bij de jeugd – zeer gebrekkig is. Bij mensen die de tentoonstelling niet bezoeken maar wel kennis hebben genomen van het oorspronkelijke persbericht, zal de indruk van “minder erg” blijven hangen. De flyers zijn immers, in tegenstelling tot het persbericht, niet aangepast en bevatten de oorspronkelijke tekst.

Afgelopen dinsdag ging CIDI-directeur Hanna Luden over deze kwestie in discussie met directeur van het Nationaal Bevrijdingsmuseum Wiel Lenders op Radio 1. Luister het gesprek bij EenVandaag hier terug.

 

Bekijk de flyer hier.