Shenkar studenten ontwerpen voor Akko theater festival

IN ANDER NIEUWS / Door: WEBMASTER / 3 aug 2011 GROEN ISRAEL

De opleiding Interior Building and Environment van het prestigieuze Shenkar College in Tel Aviv werd dit jaar benaderd door het Akko Festival voor Alternatief Theater om ontwerpen te maken voor het festival van 2011. Shenkar is een van de twee meest vooraanstaande kunstacademies van Israel.

Het festival in Akko vindt sinds de oprichting in 1980 jaarlijks plaats tijdens Soekkot en zal in oktober zijn 32e verjaardag vieren. Er is een competitie voor het origineelste nieuwe toneelstuk, maar er is ook straattheater door de hele stad, er zijn uitvoeringen door buitenlandse theatergezelschappen, muziekvoorstellingen, workshops, een conferentie en tentoonstellingen van ambachtelijk gemaakte producten.

Het festival speelt zich af door de gehele oude stad van Akko, dat op de UNESCO erfgoedlijst staat; in kleine straatjes, op pleinen en in oude gebouwen. De afstudeerklas van Interior Building and Environment van Shenkar mocht kiezen uit de verschillende locaties om hierbinnen hun eindproject vorm te geven.

Adi Haran (26) koos een plek die ingeklemd ligt tussen de hoge achttiende-eeuwse stadsmuren en de zee, waar een muziekvoorstelling zal worden uitgevoerd. In plaats van een ontwerp voor het toneel, ontwierp zij een alternatief voor de traditionele tribune.

Hoe kwam het idee tot stand?

“Toen ik aan het project begon, ben ik naar heel veel verschillende voorstellingen gegaan: naar de bioscoop, theater, een straatshow en zelfs een synagoge. Het viel mij op dat overal het podium alle aandacht kreeg, maar dat het zitgedeelte in de zaal werd verwaarloosd en overal hetzelfde was. Ik wilde dat veranderen en besloot een speciaal soort zitgedeelte te ontwerpen.”

Wat zijn de vernieuwende aspecten van dit ‘zit-systeem’?

“Het ontwerp geeft een nieuwe organisatie en vormgeving aan het zitgedeelte voor het publiek. Het systeem is gemaakt van een elastische stof, die zich vormt naar het lichaam van degene die er in zit: een beetje zoals een hangmat. Het bestaat uit ‘hokjes’ die vergroot of verkleind kunnen worden, door bijvoorbeeld verschillende hokjes samen te voegen. Je kan in je eentje zitten, met zijn tweeën of zelfs met een hele groep.”

Wat voor rol speelde de locatie bij het ontwerp?

“Drie zijden van de locatie zijn muur, maar de vierde is open. Bij het ontwerp van het systeem heb ik rekening gehouden met de wind die vanuit zee komt. Deze balans van de natuur en het menselijke, dat gesymboliseerd wordt door de muren, komt terug in het systeem. Als de zit-hokjes leeg zijn, kan de wind vrij met de stof spelen. Aanpassingsvermogen is het leidende concept van het project.”

Wat voor andere ideëen zitten er nog in het project verwerkt?

“De bedoeling van het ontwerp is verder te gaan dan alleen het visuele, zoals in een normaal theater; het gevoel van de wind speelt in mijn ontwerp ook een rol. Het is eigenlijk niet nodig om de muzikanten te zien; in een synagoge, bijvoorbeeld, kunnen de vrouwen de chazan immers ook niet zien.

Daarnaast zit er een tweede dimensie aan het project. De mensen in het zit-systeem kunnen bewegen en zich verplaatsen. De mensen in de straat kunnen aan de achterkant naar hen kijken, waarmee je een tweede voorstelling creëert. Ook wordt hierdoor de balans tussen het statische van de stedelijke omgeving en het dynamische van de natuur nog eens benadrukt.”