Verbanning Holocaustontkenning Facebook welkome stap

Maandag heeft Facebook het besluit bekendgemaakt om “iedere content die de Holocaust ontkent of verdraait” van het platform te verwijderen.

CIDI verwelkomt deze stap, hoewel het nog steeds verbazingwekkend is dat de beleidswijziging zo lang op zich heeft laten wachten. Het doet bovendien het minimaal mogelijke recht aan Holocaustslachtoffers, inclusief de overlevenden die nog onder ons zijn, dat het grootste sociale mediaplatform dergelijke schoffering aan hun herinnering niet langer toestaat.

Het beleid geldt ook voor Instagram, dat onderdeel is van Facebook.

Antisemitische canards 

Tot de bekendmaking zag Facebook Holocaustontkenning als vrijheid van meningsuiting (‘freedom of expression’). CEO Mark Zuckerberg heeft zelfs laten weten te denken dat ontkenners van de Sjoa “het niet expres verkeerd hebben”.

Al jaren herinneren verschillende Joodse organisaties, waaronder CIDI, Facebook eraan dat Holocaustontkenning niet zomaar een ‘alternatieve’ opvatting van feiten betreft. Sinds de systematische massamoord op het Joodse volk, is dit gegeven op haatdragende wijze gebruikt om Joden aan te vallen en mensenrechten te ontzeggen.

Het Amerikaanse ADL concludeerde uit een rondgang langs verschillende Facebookgroepen met betrekking tot Holocaustontkenning bovendien dat dit in de praktijk bijna gepaard gaat met oudere antisemitische stereotypen. Claims op sociale media dat de Holocaust niet zou hebben plaatsgevonden zoals gedocumenteerd gaan gepaard met clichés zoals Joodse gierigheid, Joodse complotten, of stellen dat Israel een Holocaust zou uitvoeren op niet-Joodse bewoners van het Midden-Oosten.

Toenemende druk 

Volgens Facebook kan de beleidswijziging niet over één nacht ingevoerd, en kan het nog duren voordat daadwerkelijk effectief opgetreden wordt tegen Holocaustontkenning die via haar kanalen verspreid wordt. Het bedrijf werkt eraan om ook beeldmateriaal te herkennen dat tegen regels omtrent haatspraak ingaat.

De afgelopen tijd is de druk op Facebook om haar platform niet langer te laten gebruiken voor Holocaustontkenning, toegenomen. Een coalitie van maatschappelijke organisaties in de VS is de actie #StopHateForProfit gestart. In juli dit jaar hebben ze 1200 bedrijven overgehaald om een tijdelijke boycot tegen Facebook in te zetten, door geen advertenties op het platform te laten zien. “Sociale media moeten mensen verkiezen boven winst”, aldus de initiatiefnemers.

Ook zijn Holocaustoverlevenden zelf in actie gekomen. Met het motto #NoDenyingIt roepen honderden Joodse mannen en vrouwen, die als kind de Holocaust hebben meegemaakt, op tot actie. In videoboodschappen wenden ze zich direct tot Mark Zuckerberg om uit te leggen waarom er geen ontkennen is aan wat hen is overkomen.

De actie wordt gecoördineerd door de Claims Conference, een Amerikaanse organisatie die zich inzet voor het welzijn van Holocaustoverlevenden en het bewaren van hun herinnering. CIDI heeft een aantal Nederlanders geholpen zich ook bij de actie aan te sluiten – meer persoonlijke boodschappen zullen nog volgen: