Twitter koploper antisemitisme #geenfelicitatie

Een onderzoek over 2016 uitgevoerd door bureau Vigo in opdracht van het het Joods Wereldcongres laat zien dat twee derde van alle antisemitische content in de sociale media te vinden is op Twitter. Facebook mag zich “verheugen” op de tweede plek, 11% van het antisemitisme vind je hier, gevolgd door Instagram met 6% en YouTube: 2%.
Het onderzoeksbureau zocht in diverse talen naar antisemitische uitingen en kwam op een totaal van 382.000 posts. Dat houdt dus in dat er dagelijks meer dan 1000 antisemitische uitspraken worden gedaan op de sociale media. Daarnaast heb je natuurlijk ook nog de blogs, de sites, de fora waar het er ook erg gezellig aan toe kan gaan, maar die zijn bij dit onderzoek buiten beschouwing gelaten. 

Vorig jaar juni ondertekenden de directies van Twitter en de overige sociale media-ondernemingen nog een verklaring, opgesteld samen met de Europese Commissie, die ze ertoe verplicht binnen 24 uur hatelijke content te verwijderen. Met name Twitter slaagt er niet in hier aan te voldoen. De CEO van het Joods Wereldcongres, Robert Singer, verklaarde dat deze cijfers hem grote zorgen baren. “We weten dat het online antisemitisme groeit, maar deze cijfers geven een concreet beeld hoe zorgwekkend de situatie is. Laten we hopen dat er bij alle internet-fora alarmbellen afgaan. Dit is een oproep aan hen om hun morele standaard te handhaven en hatelijke inhoud te verwijderen, zodat de digitale wereld een veiligere plek wordt voor iedereen.”

Bron: Jewish Telegraphic Agency