Anti-Defamation League: 4,2 miljoen antisemitische tweets over heel kalenderjaar

De in de VS gevestigde watchdog voor antisemitisme en racisme Anti-Defamation League (ADL) heeft maandag een onderzoek gepresenteerd naar antisemitische berichten op twitter over een heel jaar. Het is voor het eerst dat alle tweets over een bepaalde tijdspanne worden meegenomen in een onderzoek naar antisemitisme op het internet.

Het onderzoek vond een geschatte 4,2 miljoen tweets met antisemitische inhoud tussen 29 januari 2017 en 28 januari 2018. Dat komt neer op ongeveer 81,400 tweets per week.

De verzamelde gegevens laten duidelijke toenames zien in het aantal antisemitische tweets rondom actualiteiten gerelateerd aan het Jodendom, of als dergelijk gezien worden. Pieken zijn onder andere geregistreerd toen het nieuws over seksueel misbruik door filmregisseur Harvey Weinstein (die van Joodse afkomst is) uitbrak, en na Sean Spicer’s claim als woordvoerder van Trump dat Hitler nooit gifgas zou hebben gebruikt.

Volgens de CEO van ADL Jonathan Greenblatt is er ondanks inspanningen van het platform om de verspreiding van racisme tegen te gaan nog steeds “een choquerend aantal accounts dat Twitter misbruikt als megafoon om Joden te bestoken en te intimideren”.

Samenwerking met Twitter

Het rapport van ADL sluit af met aanbevelingen aan het online platform om haatzaaiende tweets te verwijderen en accounts die hier vaak toe gebruikt worden, aan te pakken. Onder andere zouden duidelijkere gebruiksvoorwaarden kunnen worden aangenomen (en gehandhaafd) en kunstmatige intelligentie toegepast op het aanmerken van potentieel haatzaaiende berichten, die de gebruiksvoorwaarden overtreden. De “menselijke factor” blijft hierbij echter belangrijk, bijvoorbeeld om uitdrukkingen van haat te kunnen onderscheiden van ironie of sarcasme.

Ook volgens assistent-professor communicatiewetenschappen Jennifer Grygiel laat het rapport duidelijk zien dat Twitter en andere platforms er niet omheen kunnen om “human content moderators” in te schakelen voor deze taak. Meldingen van gebruikers en kunstmatige intelligentie om op inhoud te filteren – methodes die nu worden gebruikt – zijn volgens Grygiel onvoldoende.

De ADL werkt samen met Twitter in aan het bestrijden van haatspraak en prijst het voor zijn zelf verklaarde doel om wat Twitter CEO Jack Dorsey “conversational health” noemt, te verbeteren. Dit lijkt een resultaat van maatschappelijke druk op het bedrijf, zoals bijvoorbeeld door ADL, aangezien nationale wetgeving geen of weinig invloed heeft op welke berichten via Twitter verspreid kunnen worden.

Methodologie

Het onderzoek heeft antisemitische inhoud van tweets geïdentificeerd door te zoeken naar aanwijzingen in de tekst, zoals steekwoorden en codewoorden. Vervolgens is er door onderzoekers gefilterd naar gevallen waar de aanwijzingen zijn gebruikt voor ironie of om antisemitisme te veroordelen. Niet-Engelstalige tweets en tweets met afbeeldingen die antisemitische inhoud kunnen verspreiden vallen buiten de parameters van het onderzoek. De methodologie is hier in detail terug te vinden.