#JewishPrivilege trending op Twitter

Een hashtag met de tekst JewishPrivilege, oftewel ‘Joods privilege’, was de afgelopen dag trending op Twitter.

De plotselinge golf van de hashtag begon gisteravond toen extremistische accounts, met name uit de Verenigde Staten, tweets begonnen te plaatsen met antisemitische berichten. Door zichzelf voor te doen als Joods begonnen de twitteraars “op te biechten” dat ze verantwoordelijk zouden zijn voor slavenhandel of wereldwijd financieel de touwtjes in handen hebben.

Dit is een van de methodes waarmee rechts-extremisten antisemitische clichés in leven willen houden op sociale media: door zichzelf voor te doen als Joods, met verschillende mate van ironie, worden Joden typisch antisemitische beschuldigingen (wereldcomplot, financiële overheersing, omvolking etc.) in de mond gelegd van Joden. Volgens het Israelische nieuwsblad Ha’aretz gaat het om rechts-extremistische en blank-nationalistische accounts en bots (kunstmatig aangestuurde accounts).  

Zodra de term trending raakte, begonnen Joodse twitteraars de hashtag te claimen om werkelijke ervaringen met antisemitisme te delen. Bekende en minder bekende Joodse twitteraars deden hun duit in het zakje:

Ook andere deelnemers aan het debat rondom racisme op Twitter wezen erop dat er niet zoiets bestaat als “Joods privilege”, zelfs al heeft menig Jood een lichte huidskleur. Die kleur beschermt echter niet tegen antisemitisch racisme, waarvan tot op heden zich voorbeelden blijven voordoen.  

Antisemitisme op Twitter

Het Britse Campaign Against Antisemitism reageert kritisch op de twitter-trend, die was gebleven bij een golf van antisemitische haatspraak, ware het niet dat een handje vol gebruiker een tegen-initiatief nam. Volgens de antisemitismewaakhond had Twitter kunnen ingrijpen. Veel antisemitische tweets gaan tegen Twitters eigen gebruikersovereenkomst in, maar blijven toch online vindbaar.

Afgelopen week publiceerde CIDI een rapport van onderzoeksbureau Kantar over antisemitisme op sociale media. De resultaten bevestigen het vermoeden dat Jodenhaat online welig tiert: op Twitter, blogs en fora zijn meer dan duizend voorbeelden van antisemitische berichten gevonden over één kalenderjaar. De meeste sociale media blijven voor dergelijk onderzoek ontoegankelijk.

Het onderzoek is het eerste dat specifiek Nederlandstalige antisemitische content onder de loep neemt. CIDI roept op tot een scherpere aanpak van online Jodenhaat door de regering en platforms zelf.