Toename antisemitisme onder scholieren in Berlijn

Uit onderzoek door het American Jewish Congress blijkt een toename in antisemitische incidenten op scholen in Berlijn. Stereotypes en haatbeelden ten aanzien van joden zijn soms sterk aanwezig. Het woord Jude wordt op het schoolplein veelvuldig als scheldwoord gebruikt.

Het AJC deed haar onderzoek in samenwerking met het Nationale Instituut voor School en Media in Berlijn Brandenburg. Het onderzoek is onderdeel van het project “versterking van de democratie – tegen antisemitisme en salafisme”. Docenten van 21 middelbare scholen in acht verschillende wijken van Berlijn vulden een enquête in over onder andere antisemitisme en islamisering. De onderzoekers plaatsten als kanttekening dat het onderzoek niet zozeer representatief is, maar meer een empirische benadering van het thema.

Een meerderheid van de docenten zegt antisemitische incidenten waar te nemen. Een meerdere keren genoemd voorbeeld is het gebruik van ‘jood’ als scheldwoord op het schoolplein. Ook horen leraren van leerlingen regelmatig samenzweringstheorieën waarin joden centraal staan. Zo zou de aanslag op een Berlijnse kerstmarkt het werk van joden en de CIA zijn om moslims in een kwaad daglicht te zetten.

Met name docenten op scholen waar veel kinderen met een Turkse of Arabische achtergrond naartoe gaan, geven aan antisemitische incidenten mee te maken. De leerlingen op deze scholen identificeren zich vooral via hun religie. Sommige leraren spreken van een vorm van parallel onderwijs: de kinderen leren weliswaar het officiële schoolcurriculum, maar ondertussen krijgen ze ook onderricht in de moskee. In de enquête geven docenten aan dat ze merken dat kinderen in de islamitische gebedshuizen soms anti-westerse, anti-Amerikaanse, maar ook antisemitische denkbeelden meekrijgen.

Volgens antisemitisme-onderzoeker Micha Brumlik is de situatie in het Midden-Oosten een belangrijke oorzaak van het hedendaagse antisemitisme. Brumlik zegt dat kinderen in buurlanden van Israel met antisemitische denkbeelden worden opgevoed. Volgens de onderzoeker vertellen islamitische ouders hun kinderen soms zelfs dat de holocaust door Israel is bedacht en dat het “propaganda van de ongelovigen” is.

Directeur van het AJC Deidre Berger concludeert dan ook dat de antisemitische incidenten op scholen niet op zichzelf staan. Tegelijkertijd waarschuwt Berger dat er geen nieuw stigma moet ontstaan. Daarom roept ze scholen op de dialoog met kinderen aan te gaan over het Midden-Oosten, Israel en joden. In het onderzoek komt echter naar voren dat docenten deze onderwerpen soms juist vermijden. Andere gespreksonderwerpen, die leraren uit de weg zeggen te gaan, zijn onder andere homoseksualiteit, seculariteit en gendergelijkheid.

 

 

 

 

 

 

 

 

Bron foto: Sascha Kohlmann / Flickr.

Bronnen: RBB, The Post Online, Welt, Der Tagesspiegel,