Webwinkels wisselen best practices uit tegen antisemitische artikelen

De Nationaal Coördinator Antisemitismebestrijding (NCAB) meldt vandaag dat het een initiatief is gestart voor webwinkels en online platforms om antisemitische en discriminerende producten uit het aanbod te weren. Het initiatief richt zich op het uitwisselen van best practices door webwinkels zelf om de problematiek tegen te gaan. CIDI heeft eerder met verschillende online bedrijven meegedacht aan nieuw beleid en juicht toe dat de NCAB uitwisseling van initiatieven op dit vlak gaat faciliteren.

Een schrikmoment was toen de webwinkel Bol.com begin 2020 een nazistisch kinderboek bleek aan te bieden, zonder enige vorm van context – noch op de verkooppagina, noch in het boek zelf. De zwaar antisemitische kinderboeken van de nazi’s zijn misschien wel het toppunt van de propaganda die leidde tot de afzondering en uiteindelijk vernietiging van Joden in Europa.

CIDI initieerde hierover een gesprek met Bol.com, dat nadien afstapte van zijn eerdere beleid om alles te verkopen dat niet volgens de wet illegaal is. Samen met de input van andere experts en maatschappelijke organisaties heeft dit geleid tot een omvattend toetsingskader. Afhankelijk van de context kunnen haatdragende producten (met name boeken) een infolabel krijgen of helemaal offline worden gehaald.

Ook Marktplaats spant zich in om spullen die haatdragend zijn of zich kunnen lenen voor extremisme, te weren. Daarvoor heeft het zelfs een team ingericht om gericht te kunnen controleren en reageren op meldingen.

Waakzaamheid blijft nodig

Het weren van antisemitische boeken vormt een uitdaging omdat het aanbod op platforms al snel te groot is om handmatig bij te houden, terwijl een individuele beoordeling wel belangrijk is. Te veel gebruik van geautomatiseerde systemen zou ertoe kunnen leiden dat de vrijheid van het vrije aanbod onnodig wordt beknot, of andersom dat bezwaarlijke producten de systemen weten te omzeilen met het gebruik van codetaal. Met bedrijven als Bol.com en Marktplaats heeft CIDI de afgelopen jaren dan ook een werkrelatie gehad waarbij signalen die binnenkomen bij het CIDI-meldpunt in vertrouwen worden doorgegeven.

CIDI spreekt de hoop uit dat meer online aanbieders zich aansluiten bij de uitwisseling van initiatieven die nu op touw is gezet door de NCAB. Nog steeds is meer waakzaamheid nodig om te voorkomen dat er in sommige gevallen geld wordt verdiend aan de verkoop van artikelen met antisemitische en racistische inhoud.