Sociale mediaplatforms falen bij aanpak antisemitisme

Uit een nieuw rapport van het Amerikaans-Britse Center for Countering Digital Hate (CCDH) blijkt dat de social media reuzen falen in hun aanpak van online antisemitisme. Zowel Twitter, Facebook als Instagram schieten tekort bij het tegengaan van de haat op hun platforms. CCDH stelt hiermee dat sociale media verworden zijn tot een broedplaats van haat, racisme en antisemitisme.

Omslagpagina van het rapport 'Failure to Protect', Center for Countering Digital Hate

Omslagpagina van het rapport ‘Failure to Protect’, Center for Countering Digital Hate

‘Honderden antisemitische incidenten op de platforms’

Aan de hand van handmatig zoekwerk kwam CCDH gedurende een periode van zes weken honderden antisemitische berichten tegen. Op deze berichten werd amper actie ondernemen: maar één van de zes berichten werd verwijderd na rapportage bij  de platforms. Met name Facebook en Twitter deden het slecht, zo laat Twitter hashtags als #killthejews en #holohoax nog steeds toe. Op TikTok worden accounts van Joodse gebruikers overspoeld met antisemitische reacties, ondertussen wordt maar 5% van accounts die antisemitische reacties plaatsen geblokkeerd. 80% van alle posts die de Holocaust bagatelliseren of ontkennen blijven online staan op Facebook.

CCDH heeft op basis van bepaalde hashtags en zoektermen gedurende zes weken 714 antisemitische berichten op zowel Facebook, Twitter, Instagram, YouTube en TikTok weten te onderscheiden. Deze 714 berichten hadden een bereik tot wel 7,3 miljoen weergaven. Meer dan 8 op de 10 van deze berichten werd, ook na het melden, niets mee gedaan. Opvallend: enkele berichten kregen wel een waarschuwing, maar werden niet verwijderd. Zo kreeg bovenstaand bericht, waarin de Holocaust wordt gebagatelliseerd, alleen maar een disclaimer dat het ‘onjuiste informatie’ was.

Meer dan 100 posts gingen over de Holocaust, zo werden de termen #holohoax en ‘oy vey, the goyim know’ (een referentie dat niet-Joden weten dat de Holocaust nep zou zijn) regelmatig gebruikt. In zulke posts worden ook vaak referenties gemaakt naar de bewering dat Joden, waaronder de familie Rothschild en filantroop George Soros, de wereldmacht in handen zouden hebben. Op Instagram werden posts vol nazi-afbeeldingen niet verwijderd. Berichten met de klassieke antisemitische meme eufemistisch genaamd ‘happy merchant’ werden maar in 3 op de 10 gevallen verwijderd door Instagram.

Op Facebook kunnen privé-groepen als ‘Expose the Talmud’ en ‘Exposing Zionism’s Insidious Crimes’ zonder enige tegenspraak van het platform vrij opereren en haat spuien. Deze groepen hebben meer dan duizenden leden. De laatstgenoemde heeft bijna 10,000 leden. In die groepen worden openlijke antisemitische berichten gedeeld, waarin Joden onder meer de schuld krijgen van de dood van Jezus, het verzinnen van de Holocaust en het verspreiden van het coronavirus.

#rothschild & #killthejews: antisemitische hashtags

Op alle platformen worden zonder enige problemen antisemitische hashtags gebruikt en verspreid. Zo zijn hashtags als #rothschild, #synagogueofsatan, #holohoax en #killthejews wijdverspreid en ondernemen Instagram en TikTok er amper actie tegen. Berichten over Joden die erop uit zijn om witte Amerikanen te vermoorden en de wereld te beheersen blijven gewoon online. Op Twitter doen antisemitische hashtags, vaak in combinatie met afbeeldingen en memes het goed, het grote deel ervan blijft namelijk doodleuk online staan:

 

Aanbevelingen van CCDH

CCDH roept de platforms op om meer actie te ondernemen tegen het virulente antisemitisme op sociale media. Hiervoor hebben zij 5 actiepunten ontwikkeld:

  1. Verwijder groepen die zich toeleggen op antisemitisme.
  2. Verbied antisemitische hashtags.
  3. Sluit accounts die racistische reacties naar Joodse mensen sturen.
  4. Huur, train en ondersteun de moderators die nodig zijn om deze gevaarlijke anti-Joodse haat te verwijderen.
  5. Wetgevers en regelgevers moeten ervoor zorgen dat deze platforms op dezelfde manier aansprakelijk zijn als elke andere persoon of onderneming voor de schade die zij veroorzaken.

Dat de platforms meer actie moeten ondernemen tegen antisemitisme is evident, zo blijkt uit het onderzoek van CCDH. Eerder deed CIDI ook onderzoek naar antisemitisme op Nederlandse sociale media, uit dat onderzoek bleek tevens dat volgend op de meldingen van veel antisemitische berichten geen tot amper actie wordt ondernomen door de platforms.