CIDI: Aanscherping richtlijn Facebook over antisemitisme stap in goede richting

Zojuist heeft Facebook een aanscherping van haar huisregels bekendgemaakt op het gebied van haatspraak. Naar eigen zeggen zal het bedrijf onder meer “bepaalde schadelijke Joodse stereotypen” eerder verwijderen. Voor CIDI is dit een welkome stap, maar is er nog een lange weg te gaan om discriminatie op sociale mediaplatforms adequaat aan te pakken.

In een persbericht stelt Facebook haar huisregels aan te scherpen, en voortaan “beweringen dat Joden de wereld regeren of de dienst uitmaken in belangrijke instituties wereldwijd” sneller te laten signaleren door gebruikers, en te verwijderen. Ook uitingen van ‘blackface’, inclusief beelden van Zwarte Piet, worden niet langer toegelaten, aldus Facebook

Het gaat hierbij nadrukkelijk ook om afbeeldingen en video’s die de stereotypen bevatten. 

Zomaar een paar antisemitische ‘memes’ en afbeeldingen over de ‘almachtige Jood’, binnenkort passé op Facebook en Instagram

Reactie CIDI 

Voor CIDI, de antisemitismewaakhond in Nederland, is dit een welkome stap. Tegelijk is er nog een lange weg te gaan, omdat er nog steeds geen sprake is van een omvattende definitie van antisemitisme. Zo wordt in het persbericht niets gezegd over Holocaustontkenning. Bij monde van CEO Mark Zuckerberg blijft het bedrijf dit scharen onder “vrijheid van meningsuiting”. Uit een grote enquête in 2018 is gebleken dat 80% van de Joden in Nederland antisemitisme ervaart online

Facebook is eigenaar van Instagram, dat ook door de beleidswijziging is betroffen. Inmiddels zijn dit slechts twee voorbeelden van sociale mediaplatforms die een grote rol zijn gaan spelen in ons leven. Ook giganten als YouTube, Twitter en TikTok hebben een eigen verantwoordelijkheid om geen ruimte te bieden aan antisemitisme op hun kanalen. 

Consultatie  

Hoe streng Facebook de bovengenoemde definitie van de ‘Joodse wereldoverheersing’ zal toepassen, moet nog blijken. CIDI heeft geconsulteerd met vertegenwoordigers van het bedrijf, en zal de situatie blijven monitoren om duidelijkheid te krijgen over de diepte van de maatregel. CIDI heeft vanuit haar expertise op het gebied hulp geboden. 

Een belangrijk hulpmiddel in het herkennen van Jodenhaat is de werkdefinitie antisemitisme van de International Holocaust Remembrance Alliance (IHRA). Gisteren riepen tientallen Joodse organisaties wereldwijd, waaronder CIDI, Facebook op om de werkdefinitie in de strijd tegen antisemitisme te onderschrijven

Zo ver gaat Facebook dus nog niet. Nog steeds is er veel kritiek op het platform, bijvoorbeeld voor het tolereren van Holocaustontkenning – de gevaarlijke en diep kwetsende bewering dat de Holocaust nooit zou hebben plaatsgevonden. Joodse overlevenden van de Holocaust zijn een actie gestart om Mark Zuckerberg op te roepen hier eindelijk tegen op te treden. De komende tijd zal CIDI ook Nederlandse overlevenden aan het woord laten, onder de heldere leus: #NoDenyingIt.